MMKM Elektrotechnikai Múzeum 1075, Budapest, Kazinczy u. 21.
Feltöltve: 2017. Március 03 12:24:30 / 3125

A múzeum épülete eredetileg egy 30/10 kV-os transzformátorállomás volt, amelyet 1934-ben helyeztek üzembe. Építészei, Gerstenberg Ágost és Arvé Károly Bauhaus stílusban tervezték meg a létesítményt. A zártsorú beépítésbe illeszkedő, kétemeletes, félnyeregtetős, vasbetonvázas épület "U" alaprajzzal épült. Az építészeti kivitelezést a Magyar Építő Rt. végezte.

A budakalászi travertinnel burkolt főhomlokzat szimmetrikus, háromtengelyes, két oldalán egy-egy nagyméretű vertikális üvegfal található art deco acélráccsal. Középen van az első emeleti ablakkal egybefogott üzemi kapubejárat, fölötte nagyméretű, kőből faragott székesfővárosi címerrel. A bejárat két oldalán egy-egy háromszögű prizma alakú díszlámpát helyeztek el. A kapualjból jobbra, impozáns főlépcsőház nyílik. Art deco mintás műkő padlója Györgyi Dénes Mildecor szabadalma alapján készült. A falakat zöld mázas Zsolnay csempe burkolat borítja, eredeti acél lépcsőkorlátja is megmaradt.

Az épület jobb szárnyában a 10 kV-os, a bal oldali részben a 30 kV-os kapcsolóberendezéseket és a transzformátorokat helyezték el. A homlokzati fronton a lépcsőház, valamint a relé- és vezénylőtermek voltak. A lépcsőházból szintenként nyíltak az erősáramú kapcsolóberendezések elhelyezésére szolgáló terek, amelyekben a készülékeket betonfalú cellákba szerelték, ezzel biztosítva, hogy az esetleg meghibásodott berendezések a rendszer szomszédos elemeit ne veszélyeztessék.

A transzformátorállomás üzeme a főváros alaphálózatának 30 kV-ról 120 kV-ra történő áttérése következtében az 1960-as évek végén megszűnt.

A múzeum mögött található az 1893-ban épített áramátalakító állomás gépcsarnoka. Fél évszázadon át innen látták el egyenárammal a Belvárost. A Budapesti Általános Villamossági Részvénytársaság Berzencei utcai erőművében előállított 1800 V feszültségű kétfázisú váltakozó áramot kisfeszültségű egyenárammá átalakító motorgenerátorokat helyezték itt el. A gépház tervezőjét nem ismerjük. Egy fennmaradt homlokzati rajz klasszicizáló architektúrájú, aszimmetrikus bejáratú, magas, tört íves tetejű épületet mutat.

A 30/10 kV-os alállomás építésével egyidőben a gépcsarnok teljes átépítésére is sor került. A terveket ugyancsak a Gerstenberger-Arvé tervezőpáros készítette. Nemcsak a villamos részt korszerűsítették ekkor, hanem a gépház homlokzatát is átalakították Bauhaus stílusban, a kor építészeti ízlésének megfelelően. Az eredeti architektúrát lényegesen leegyszerűsítették és a homlokzatokat nagyméretű függőleges ablaknyílásokkal látták el, de a főbejárat aszimmetrikus elhelyezését megtartották. A főhomlokzat timpanonjába körszelet ablak került. Az épület hátsó részét, az akkumulátorházat lebontották, helyén a gépházat meghosszabbítva hozzáépítették a korszakban általános, kettős lépcsőzetes üvegtetővel fölülről megvilágított vezénylőteret. Ehhez szükséges volt az eredeti tetőszerkezet elbontása is, amelyet enyhén ívelt, vasszerkezetű lapostetővel váltottak fel.

Az áramátalakító üzeme az 60-as évek elején szűnt meg, majd a 90-es évek végéig az ELMŰ Rt. Mérőosztályának adott helyet.

A két épület együttesét az Országos Műemléki Felügyelőség 1987-ben "műemlék jellegű"-vé nyilvánította. Ma ipari műemlékként szerepelnek.

Forrás: http://elektromuzeum.hu

  • HétfőZárva
  • KeddZárva
  • SzerdaZárva
  • CsütörtökZárva
  • PéntekZárva
  • SzombatZárva
  • VasárnapZárva